Stip is een veilige school waar iedereen zichzelf mag zijn. Onze leerlingen hebben zeer verschillende achtergronden. We tonen respect naar elkaar en kijken naar elkaars positieve eigenschappen. We hebben een open houding naar ieders identiteit en mogelijkheden. We willen dat iedere leerling zich welkom voelt.
De leerlingen maken in de klas en in school deel uit van een democratische gemeenschap. We hebben met elkaar een aantal duidelijke leefregels afgesproken. Deze gelden voor leerlingen, ouders en medewerkers
· We leren van en met elkaar
· Je gaat voorzichtig om met materialen
· Iedereen mag anders zijn
· Een conflict los je op
Het team heeft een coachende houding. We zien leerlingen in hun mogelijkheden, maar zien ook hun grenzen. De manier van aanspreken, grenzen stellen en verantwoordelijkheid geven sluit aan bij het emotionele niveau. We werken met een aantal vaste routines in de dag, die zorgen voor rust en structuur.
Op STIP werken we volgens de methode en visie van Connecting. Connecting is een werkwijze waarbij ervan wordt uitgegaan dat een leerling met zijn of haar gedrag iets wil communiceren. Connecting leidt mensen op om dat gedrag te kunnen lezen en begrijpen én de juiste begeleiding te bieden vanuit een humaan perspectief. Connecting besteedt extra aandacht aan agressief gedrag, omdat mensen zich in dit soort situaties vaak handelingsverlegen voelen. Er wordt stil gestaan bij de volgende vragen: Wat agressie is? Wat doet het met je? Waar komt het vandaan? En hoe ga je er vervolgens mee om? Het doel is het creëren en hanteren van een sociaal veilig klimaat en het hanteren van agressieproble - matiek. Alle medewerkers van STIP VSO volgen de Connectingtraining. Ieder jaar worden de opgedane kennis en vaardigheden vanuit de Connectingtraining via intervisie en fysieke herhalingsmomenten blijvend onder de aandacht gebracht
We combineren onderwijs en zorg in één plan, vanuit de gedachte: 1 kind, 1 plan. De zorg staat in dienst van het leren. We werken samen met vaste zorgpartners.